Ford Escort Express -91
Kw / mil: Den drar i 75 km timmen ca 1,8Kw per mil =2kr milen.
Vikt: 1320 kg (inkl.batterier 620 kg fram 700 kg bak). Grundvikten var 1130 Kg maxlast 670 Kg.
Växellåda: standard fast utan kopplingen. Jag använder back o 3:an mest.
Netgain Impulse 9" Serius Wound DC "WarP" 22 hpcont, 96 hp, peak 144 volt, 5500 rpm max 8000 rpm. Skulle tro att jag har 65 hk, ungefär samma som bensinmotorn. Den kräver ingen service. Får kanske byta kol efter ca 10000 mil. Överhettningsskydd vid 180 grader. Kolen är slut varnare finns med.
Hitta delen på: Go-ev.comHar ersatt mina Dyno Europe som gick sönder och de vägrade ersätta mig för att jag hade misshandlat batterierna sa dom. Däremot har den svenska leverantören Etpab givit mig en kredit faktura att handla för. Nu har jag 45 st Kinesiska Thundersky 160Ah köpta från Amerikanska Evcomponents. Övervakningssystemet på batterierna kommer från Australien, Evworks. Det sköter om så att batterierna aldrig kan bli överladdade 4,25 volt eller komma under 2,5 volt och det sitter en enhet på varje batteri som skickar information till basenheten. Alla länkar finns längre ner på sidan.
Kumho 13" 165 3 Kg tryck.
Toppfart: Toppfart kört 120 utan problem men det tar många Ah då.
Acceleration: Ungefär som förut om man vill.
Distans: Har kört 120 km 136Ah och det fanns mer kvar att ge.
Zivan NG3 230 volt, 2800 W. Reducerat laddningen till 2300watt och kan köra på 10 amp säkring
Systemspänning: 144 volt.
12 volt: Separat laddare till 72 Ah batteri. ATX:en från en dator tar över om spänningen sjunker under 11.8 volt. Den kan driva allt utan att använda 12 voltsbatteriet.
Hitta delen på: Cloudelectric.comMeter Batman EV 24-200 volt (volt, Amp, förbrukade Ah). Vakummätare för bromsarna. Voltmätare för 12 volts systemet.
Hitta delen på: Cloudelectric.comDC-DC omvandlare 400watt 13.5 volt Värmesystemet har jag bygg själv av 1 elpatron från USA 3500 watt 220 volt. Den drivs med hjälp av pump + termostat + relä Det ger 1500 watt och drar 10 Amp från batterierna och det minskar väl körsträckan med 3 mil
Hitta delen på: chennic.comThe TransWarP™ Motors are designed to be coupled directly to a WarP™ series motor for dual motor or direct drive applications. They are available in 11.45", 9.25", and 7.125" diameters.
Läs vidare på: Go-ev.comVi levererar elkomponenter till: Lastbärande truckar, Recyclingtruckar, Flygplatsfordon, Gaffeltruckar, Specialfordon, AGV-truckar, Dragtruckar, Elfordon, med mera.
Besök: Etpab.seChina Thunder Sky Battery Limited. (TS)is a private joint-stock company,authorized by SAIC and incorporated in Shenzhen in PRC,a High-tech integrated group enterprise with core IP technology of International patent rights, specializing in research, development and production of Life Source Rare Earth Yttrium Ion Lithium Materials and Power Battery Technologies.
Läs vidare på: Thunder-sky.comIf you would like to order lithium cells or other EV parts that we do not have in stock, the following suppliers are available that can meet your orders. We also got, Controllers, Motors, BMS / Regulators, Chargers, Fuses / Brakers and more.
Besök: Evcomponents.comWelcome to EV Works, Australia's electric vehicle specialist! Interested in electric vehicles? You've come to the right place. We stock Australia's widest range of components for electric vehicles, with an emphasis on quality products from respected brands, and offer a full complement of workshop services at our premises in Kewdale WA.
Läs vidare på: Evworks.com.auOrders need to be placed on our Website. We can't accept Phone, Fax, Email or Walk-in Orders. Our Order Processing System requires that customers agree to our Sales Policies before we can process an order. This can only be done with our "Website Check-Out System" where there is an "Agree to Sales Policy Check Box".
Besök: Cloudelectric.comTvå kronor milen i bränslekostnaden för bilen. Det är en dröm för de flesta men verklighet för Lennart Senby. Hans egenhändigt tillverkade elbil gör ledigt 80 km/tim och går lätt 10 mil på en laddning.
Läs vidare på: GT expressenVi behöver fler människor som Lennart som går före och visar att saker faktiskt är möjligt. Trist nog verkar byråkratin inte riktigt hänga med, eftersom han inte får bli klassad som miljöbil.
Läs vidare på: Rickard nordins blogg